BAGger 2014, terug naar de natuur
De derde
klas van het Gymnasium Camphusianum krijgt elk jaar een week les in
Schoonrewoerd, op de diefdijk. Het vervangende ‘schoolgebouw’ is in en rondom de schuur van
meneer Scherpenzeel. Deze week noemen wij BAGger week. De vakken biologie,
aardrijkskunde, chemie, tekenen en fruitteelt worden elk één dag van de week
behandeld. ‘s Ochtends houd je je bezig met het doen van onderzoek en ‘s middags
maak je van het vak wat je die dag hebt
behandeld een poster. Ik heb ervoor gekozen om mijn verslag over de drie leukste
dagen van BAGger te doen.
Dag 1,
Tekenen
Op school
was de indeling van de BAGger groepjes al bekend gemaakt. Ons groepje bestond
uit vier leerlingen. De leuke eerste opdracht was dat iedere leerling uit het
groepje twee tekeningen moest maken waarin de elementen water, vuur, aarde en
lucht voorkwamen. Uiteindelijk moesten we ‘s middags de tekeningen samenvoegen.
Wij hadden ervoor gekozen om in vier vlakken, vier verschillende tekeningen te
schilderen. Het schilderen was moeilijker dan het tekenen, omdat je niets kunt
corrigeren.
Dag 4,
Fruitteelt
We fietsten
die dag met de groepjes naar twee fruitboomgaarden. De eerste boomgaard was een
laagboomgaard en deden we schattingen over het aantal bomen en appels aan de
bomen. In de tweede boomgaard werd ons informatie gegeven door meneer van
Diggelen over welke beestjes en schimmels er meestal op het fruit zitten en hoe
de fruitteler deze bestrijd. Wij hadden gekozen voor het onderwerp ‘hoe kan je
beestjes en schimmels bestrijden die op het fruit zitten’. Ik vond dat heel leuk
en interessant, omdat iedereen gelijk aan de slag kon met het onderwerp. Uiteindelijk
hebben Julia en Ellen de tekst steeds netjes op de poster geschreven. Hun handschrift
is immers netter dan die van mij.
Dag 5,
Aardrijkskunde
De laatste
dag van BAGger, vond ik ook een van de leukste dagen. Er werd ons verteld dat
aardrijksunde wat langdradig en saai zou zijn, maar omdat ons programma was
ingekort viel dat heel erg mee! Samen met meneer Diem en meneer den Bree
fietsten we naar het land van boer Kros. In het weiland deden wij op twee
verschillende plaatsen boringen in de grond. Wij waren hier vrij snel mee
klaar. Onze aardrijkskunde poster werd onze mooiste poster, omdat het een
interessant en duidelijk onderwerp was.
'Net' poster
'Net' poster
Op school
kregen we nog een middag de tijd om aan je ‘net ’poster te werken. Wij hadden
gekozen om de poster van fruitteelt in het net te maken, omdat wij onze 6,5
wilden verbeteren. Hierbij mochten we meer materiaal gebruiken dan in de BAGger
week. Deze middag was leuk, maar veel tijd hadden we echter niet. Alle posters
moesten namelijk om 17:00 klaar zijn. In de avond werden alle net posters
becijferd op de brains en looks. Ons groepje heeft de derde prijs gekregen voor
de brains!
Conclusie
BAGger een leuke en leerzame week, omdat het wat anders is dan binnen zitten op school. Ook maak je in de meeste gevallen een goede start met school door de becijferde posters. Het enige nadeel aan BAGger is dat het lastig is om er te komen. Aangezien er niks vanuit school is geregeld.
Gelukkig hebben we tijdens deze week mooi weer gehad wat zeker bepalend was voor de sfeer. Al met al vind ik BAGger een heel interessante en gezellige werkweek!
BAGger een leuke en leerzame week, omdat het wat anders is dan binnen zitten op school. Ook maak je in de meeste gevallen een goede start met school door de becijferde posters. Het enige nadeel aan BAGger is dat het lastig is om er te komen. Aangezien er niks vanuit school is geregeld.
Gelukkig hebben we tijdens deze week mooi weer gehad wat zeker bepalend was voor de sfeer. Al met al vind ik BAGger een heel interessante en gezellige werkweek!
Leuk en vlot geschreven verslag! Ik vind het leuk dat je de voor jou drie leukste dagen hebt uitgelicht. De dagen die je hebt uitgelicht zijn duidelijk met niet te veel en ook niet te weinig details beschreven. Het stukje tekst waar jij conclusie boven hebt gezet, zou ik eerder eigen mening boven zetten. Je hebt je mening goed onderbouwd en de sfeer goed beschreven. De lay-out is duidelijk en je opbouw goed. Het verslag is redelijk goed afgestemd op het publiek. Er is naar mijn mening net iets te weinig uitgelegd over de netposter. Iemand die niks over BAGger heeft meegekregen snapt het denk ik niet.
BeantwoordenVerwijderenVerder staan er wel wat spellingsfoutjes en grammaticafoutjes in:
In de volgende zin zitten twee foutjes: De eerste boomgaard was een laagboomgaard en deden we schattingen over het aantal bomen en appels aan de bomen. Het woord laagboomgaard moet laagstamboomgaard zijn en het woordje en moet vervangen worden door een komma en daar.
In deze zin: maar veel tijd hadden we echter niet. Zijn maar en echter dubbelop. BAGger een leuke en leerzame week. Bij deze zin ontbreekt het werkwoord is/was.
Tussen twee bijvoeglijke naamwoorden moet een komma. Bijvoorbeeld leuke, eerste.
De werkweek was ook niet op de diefdijk, maar bij/aan de diefdijk.
Mijn tip: let op de slordigheidsfoutjes die je qua grammatica en spelling maakt.
Verder prima gedaan!
Ik ben het met Bettina eens. Je hebt een leuke en vlotte schrijfwijze, waardoor het leuk is om het te lezen. Je moet inderdaad op je kleine fouten in de grammatica en spelling letten. Ook heb je in het stukje van dag 4 fruitteelt namen van je groepje gebruikt, maar de mensen die dit lezen kennen ze niet dus is dit misschien zo handig om te doen. Verder vind ik het een goed verslag, want je geeft goed weer wat we allemaal hebben gedaan in de BAGgerweek.
BeantwoordenVerwijderen